Achter de schermen van ons onderwijs gaan heel wat processen schuil, voor studieloopbaanbegeleiding, ISP-goedkeuring, aanvragen voor faciliteiten, onderwijs- en examenplanning, beroepsprocedures, … We luisteren naar de collega’s die in elke stap van die processen betrokken zijn en naar de ervaringen van de studenten en we identificeren waar en hoe vereenvoudiging en verbetering mogelijk is. Kunnen we bijvoorbeeld ons arsenaal aan tools optimaliseren of uitbreiden om onderwijsondersteuners en studieloopbaanbegeleiders beter te ondersteunen en hun administratieve taken te verlichten, en welke ondersteunende rol kunnen AI-toepassingen daarin spelen? In het rapport ‘ruimte voor facultaire studieloopbaanbegeleiding’ vinden we alvast heel wat actiepunten waarmee we op korte termijn aan de slag kunnen. Nieuwe of grondig vernieuwde opleidingen staan niet zelden voor bijzondere organisatorische uitdagingen. Die volgen we van nabij op, waarbij we met de opleidingen en hun faculteiten nagaan hoe we de werkbaarheid kunnen verbeteren door aanpassingen in de organisatie.