Complexe uitdagingen gaan we doorgaans aan met een hele resem aan initiatieven en acties. We moeten ons daarbij bewust zijn van wat onze organisatie aankan als we willen vermijden dat diensten, faculteiten en departementen een veranderingstempo niet kunnen bijhouden. We moeten niet veranderen om te veranderen. Een realistisch voluntarisme koestert wat goed is, en houdt bij verandering rekening met de draagkracht van de hele organisatie, stelt prioriteiten, brengt ondersteuningsnoden in kaart, maakt in overleg met de stakeholders en waar nodig heldere en verstandige keuzes, en werkt een duurzaam plan van aanpak uit vooraleer er via heldere beslissingslijnen een besluit wordt genomen.
Tegelijk moeten we nagaan waar flessenhalzen zijn ontstaan of dreigen te ontstaan in de dienstverlening, en de inzet van mensen en middelen waar nodig herzien. We onderzoeken ook waar het systeem van ‘vliegende medewerkers’ dat hier en daar al gehanteerd wordt aan KU Leuven, nuttig uitgebreid kan worden om (universiteitsbrede en lokale) diensten op piekmomenten te versterken.